به گزارش شهرآرانیوز سیزدهم بهمن ۱۳۹۹ بود که مدیران وقت استانی و شهری مشهد پروژه ساخت مسیر شرقی بولوار مصلی با هدف اتصال تقاطع مصلی به بولوار حر و همچنین ساخت پل شهید هریری را آغاز کردند تا علاوه بر اینکه مسیر دسترسی جدیدی برای مجاوران بارگاه رضوی در بخش شرقی این شهر به حرممطهررضوی ایجاد شود، زائرانی هم که از سرخس وارد مشهد میشوند، مسیر بهتری برای رفتوآمد به داخل شهر مشهد داشته باشند.
البته ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ بخش نخست این مسیر بهطول دو کیلومتر و با هدف اتصال مسیر محمدآباد به تقاطع مصلی به بهرهبرداری رسید و اکنون فرایند ساخت ادامه مسیر در دست اقدام است. بنا بر اعلام معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد این دو پروژه که همزمان درحال اجرا هستند تا تیرماه آماده بهرهبرداری خواهند شد.
پوریا محمدیانیزدی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه پروژه مصلای شرقی شامل ۶ کیلومتر مسیر شریانی درجهیک با عرض ۴۵ متر است، اظهار کرد: این مسیر دارای دو باند رفت و برگشت و با سه خط عبور بههمراه مسیر پیادهرو و دوچرخه در دو طرف مسیر است.
وی با بیان اینکه این مسیر امتداد شرقی تقاطع غیرهمسطح مصلی را به بولوار حر بعد از شهرک شهید رجایی و جاده محمدآباد متصل میکند، ادامه داد: همچنین در جریان ساخت این مسیر و با هدف ارتباط دو طرف ریل راهآهن سراسری مشهد-تهران نیز یک دستگاه پل زیرگذر با نام پل شهید هریری درحال ساخت است.
وی افزود: بخشی از این پروژه شامل دو کیلومتر مسیر حدفاصل تقاطع غیرهمسطح مصلی تا اتصال به جاده محمدآباد در بهمن ۱۴۰۱ به بهرهبرداری رسیده که اکنون این بخش از مسیر زیر بار ترافیکی رفته است.
وی ادامه داد: در بخشهای باقیمانده مسیر نیز دو لایه آسفالت اجرا شده و عملیات اجرای دیوارهای حائل رمپها، شمع و ستون و عرشه زیرگذر نیز به پایان رسیده است. سایر عملیات اجرایی پروژه برای بهرهبرداری کامل از چهار کیلومتر باقیمانده مسیر تا اتصال به بولوار حر و تکمیل تقاطع زیرگذر شهید هریری نیز درحال اجراست و تا تیرماه امسال بهطور کامل به پایان خواهد رسید.
محمدیان تأکید کرد: اکنون پیشرفت کلی پروژه حدود ۸۰ درصد است و تاکنون بیش از ۲ هزارو ۱۰۰ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است و حدود ۳۵۰ میلیارد ریال نیز صرف عملیات اجرایی باقیمانده خواهد شد.
معاون شهردار مشهد با بیان اینکه ساخت معبر و کریدور مناسب و ایمن باتوجهبه برنامهریزی انجامشده برای توسعه شرق شهر مشهد و لزوم خدمترسانی به حاشیهشهر ازجمله اهداف اجرای این پروژه است، گفت: همچنین ارتباط بولوار حر به بزرگراه بسیج و کاهش بار ترافیکی بولوار حر، ارتباط جاده محمدآباد به شبکه معابر شرقی و بزرگراه بسیج بدون تداخل با بافت متراکم محلی، کاهش بار ترافیکی معابر نامناسب و کمعرض در محدوده شهرک شهید رجایی، خیابان معقول، خیابان مؤمن و شهرک شیرین و افزایش ایمنی معابر محلی و کاهش بار ترافیکی شهرک آقامصطفی خمینی و عماریاسر و هدایت ترافیک بولوار محمدآباد به تقاطع غیرهمسطح مصلی از دیگر مزایایی است که با بهرهبرداری از پروژه مصلای شرقی به آن خواهیم رسید.
وی افزود: در این پروژه ۳۶۵ هزار مترمکعب عملیات خاکبرداری، ۳۳ هزار مترمکعب عملیات زیراساس، ۵۰ هزار تن عملیات پخش آسفالت، ۳۰ هزار مترمکعب عملیات بتنریزی، ۲ هزارو ۱۰۰ تن عملیات آرماتوربندی، ۴۵ هزار مترمربع عملیات قالببندی، ۷۷ هزار مترطول جدولگذاری و کانال، ۵۰ تن نرده و گاردریل اجرا میشود و همچنین ۳۰ هزار مترمربع مساحت فضای سبز برای این مسیر تعریف شده است.